دوربين مداربسته اسپيددام (Speed dome)

دوربین مداربسته اسپیددام (Speed dome)

 

یکی از چالش هایی که دوربین های مداربسته با آن مواجه بودند این بود که تصویر ثابتی داشتند و قابلیت حرکت به دور و بالا و پایین نداشت ، از این رو شرکت های دوربین مداربسته ، دوربین هایی را روانه ی بازار کردند که قابلیت گردش ??? درجه به دور بالا و پایین و زوم اپتیکال داشت که به دوربین مداربسته اسپید دام، PTZ و گردان موسوم بودند و هر ساله پیشرفت های چشمگیری کرده اند .
در این مقاله به بحث و بررسی درباره ی این نوع دوربین ها خواهیم پرداخت .

 

نحوه ی کارکرد دوربین های گردان

دوربین های گردان دارای قطعات مکانیکی هستند که به دوربین و لنز قابلیت حرکت می دهند .
حرکت هایی که دوربین های مداربسته گردان (دوربین مداربسته بالت گردان) می توانند انجام دهند ، گردش به دور (Paning) ، بالا و پایین (Tiliting) و بزرگنمایی از طریق زوم اپتیکال (Zooming) می باشد . به همین دلیل به دوربین های گردان PTZ نیز گفته می شود .

 

در سال های اخیر دوربین های گردان دارای امکانات بسیار کاربردی شده اند . تعقیب سوژه ی متحرک ، وایر یا شیشه پاک کن ، صدای دو طرفه و … که در ادامه برخی از آن ها را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد .

یکی دوربین های گردان به لطف قابلیت کنترل از راه دور یکی از چالش های مدیران و ناظران دوربین های مداربسته برای نظارت و سرکشی از محل کار یا … برطرف کرده است .

گردش به دور (Pan)

دوربین های گردان قابلیت چرخش به دور را دارند . یعنی می توانند چرخش ??? درجه از چپ به راست و یا بالعکس را داشته باشند .

 

حتما بخوانید: انواع دوربین مداربسته فرودگاه ها

بالا و پایین (Tilt)

دوربین های گردان می توانند حرکت بالا و پایین داشته باشند ، زاویه بالا و پایین در دوربین های مداربسته ی مختلف می تواند متغیر باشد ، ولی اغلب دوربین های مداربسته گردان دارای زاویه ??? درجه برای حرکت بالا و پایین می باشند

بزرگنمایی (Zoom)

دوربین مداربسته ی گردان دارای قابلیت بزرگنمایی اپتیکال هستند ، یعنی می توان از طریق جابجایی لنز و فوکوس اتوماتیک تصاویر را بزرگنمایی نمود . واحد سنجش زوم و یا بزرگنمایی در دوربین های مداربسته با قابلیت بزرگنمایی اپتیکال ، x می باشد ، برای مثال دوربین با زوم ??x یا ??x و … هرچقدر مقدار عدد x بالاتر باشد ، میزان بزرگنمایی نیز بیشتر است .

 

دوربین های مداربسته گردان (ptz) نگهبانان همیشه بیدار

حالت اتوماتیک :

?- دوربین های مداربسته ی گردان قابلیت برنامه ریزی دارند ، یعنی می توان برایشان برنامه ای تعریف کرد تا حول آن برنامه انجام وظیفه نمایند ، برای مثال برای دوربین ? نقطه تعریف کنیم که یکی را ? ثانیه دیگری را ? ثانیه و آخری را ?? ثانیه نمایش دهد که این برنامه ها Preset موسوم هستند .
?- می توان دوربین را در حالت گردش به دور و یا بالا و پایین تنظیم کرد و پس از آن دوربین همیشه به دور خواهد چرخید .

مزایا دوربین مداربسته اسپیددام

در این حالت دوربین مداربسته ی گردان با داشتن یک برنامه همیشه در حالت نظارت محیطی خواهد بود و می توان برای آن حساسیتی ایجاد نمود که نسبت به وقوع رخدادی خاص واکنشی خاص انجام دهد .

برای مثال : در صورتی که جسم متحرکی را تشخیص داد آلارم را فعال کند یا جسم متغیر را تا لحظاتی که شما برایش مشخص می کنید تعقیب کند .

معایب دوربین مداربسته اسپیددام

در صورتی که رخدادی به وقوع بپیوندد و در آن لحظه لنز دوربین مقابل آن رخداد نباشد دوربین قادر به تشخیص آن سوژه نبوده و شما تصویر را از دست می دهید ، راه حل این مشکل استفاده از چند دوربین مداربسته گردان متناسب با مکان نصب می باشد که با یکدیگر همپوشانی تصاویر را داشته باشند .

شیشه پاک کن (Wiper)

دوربین های گردان که در محیط بیرون نصب می شوند لنز و یا شیشه ی دوربین به علت بارندگی و گرد و غبار کثیف می شود .
شیشه پاک کن همانند برف پاک کن خودرو تیغه ی پلاستیکی می باشد که کاربر می تواند از راه دور آن را فعال کرده و اقدام به پاک کردن شیشه لنز دوربین نماید .

دوربین های گردان ، تحت شبکه و آنالوگ

دوربین های مداربسته گردان آنالوگ (Analog-TVI-AHD-CVI دوربین مداربسته XVI) دارای حداقل درگاه شامل درگاه تصویر ، درگاه برق و درگاه RS485 می باشد که برای هر یک از آن ها باید کابلی کشیده شود که عبارتند از :

 

? خروجی تصویر :
یک کابل کواکسیال از این خروجی تا دستگاه استندالون وصل خواهد شد . این خروجی وظیفه ی انتقال تصویر از دوربین به دستگاه استندالون را دارد .

?ورودی برق :
متناسب با نوع دوربین این ورودی برای تغذیه دوربین می باشد .
شایان ذکر است دوربین های گردان هم از تعداد LED های بیشتری برخوردارند هم باید برق کافی برای به کار انداختن موتور مکانیکی خود داشته باشند پس در انتخاب آداپتور و منبع تغذیه دقت نمایید .

RS485 :

? از طریق این ورودی فرامین حرکتی از طریق استندالون یا کنترلر به دوربین ارسال می شود .

البته اخیرا دوربین های گردان جدیدی روانه ی بازار شدند که این ورودی را حذف کرده و کنترل از طریق همان کابل کواکسیال نیز مقدور است.
همچنین ورودی و خروجی های دیگری همچون آلارم نیز در این دوربین ها وجود دارند .

دوربین های مداربسته گردان تحت شبکه

این دوربین ها در صورتی که از تکنولوژی POE پشتیبانی کنند ، تنها کافی است یک کابل شبکه تا منبع POE ( سوئیچ یا NVR ) نصب گردد و تمامی ورودی ها و خروجی مانند کنترل کننده ی حرکتی ، تصویر ، تغذیه ، آلارم و … از طریق همان کابل شبکه رد و بدل خواهد شد .

نتیجه گیری

دوربین های گردان راه حل ایده آل برای نظارت تصاویر بخصوص در محیط های باز می باشند . اگر میخواهید یک نگهبان برای تعقیب اشیاء متحرک داشته باشید .
دوربین های PTZ یا گردان بسیار کاربردی است البته فراموش نکنید دوربین گردان شما برای این منظور باید دارای قابلیت تعقیب کننده باشد.

  1. هایک ویژن
  2. دوربین مداربسته هایک ویژن
  3. دوربین مدار بسته هایک ویژن
  4. انواع دوربین مداربسته
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.